sollicitatiebrief bijbaan

Een belangrijke onderdeel van een sollicitatie op een bijbaan is het schrijven van een sollicitatiebrief. Op het moment dat je een leuke bijbaan hebt gezien op Bijbaanzoeken.nl moet je deze gaan schrijven. Ook wanneer in een vacaturetekst niet expliciet om een sollicitatiebrief gevraagd wordt, is het verstandig deze te schrijven. Je hebt hierbij namelijk altijd een voordeel op andere sollicitanten die geen sollicitatiebrief schrijven.

Wat is een sollicitatiebrief?

Een sollicitatiebrief is een zelfgeschreven brief die je aan een potentiële werkgever schrijft naar aanleiding van een vacature. Deze brief wordt geschreven vanuit het oogpunt dat je hoopt een nieuwe baan te krijgen. De sollicitatiebrief is vaak het eerste contact tussen de sollicitant en de werkgever.

Een sollicitatiebrief wordt meestal geschreven naar aanleiding van een vacatures, zoals de bijbanen die op deze website staan. Het kan ook zijn dat je een werkgever zo aantrekkelijk vindt, dat je een open sollicitatie verstuurd. Bij een open sollicitatie probeer je in je sollicitatiebrief jezelf “te verkopen” aan de werkgever in de hoop dat je uitgenodigd wordt voor een gesprek.

Hoe ziet een sollicitatiebrief eruit?

De structuur van een sollicitatiebrief is erg belangrijk. Op internet zijn diverse voorbeelden van sollicitatiebrieven te vinden. Gebruik Google om wat interessante te vinden op het zoekwoord: “Voorbeeld sollicitatiebrief bijbaan”. Selecteer hiervan een aantal voorbeelden en laat je hierdoor inspireren om jou ideale sollicitatiebrief te schrijven. Laat hierbij ook altijd een persoonlijk deel terugkomen en kopieer niet alles rechtstreeks uit de voorbeelden.

De sollicitatiebrief en je Curriculum Vitae vormen gezamenlijk je sollicitatie op de bijbaan. Realiseer je hierbij dat de Curriculum Vitae los te lezen is van de sollicitatiebrief maar dat dit anders om niet het geval is. Je gaat in je sollicitatiebrief namelijk in op de functie, je werkverleden en de motivatie waarom jij geschikt bent voor de openstaande bijbaan. De sollicitatiebrief moet de werkgever uitnodigen om meer over jou te weten te willen komen en je op zijn minst voor een gesprek uit te nodigen. Hieronder hebben we een aantal onmisbare tips staan voor het schrijven van een sollicitatiebrief.

1.) Zorg voor een overzichtelijke sollicitatiebrief

Het eerste waar je bij het opstellen van een sollicitatiebrief altijd rekening mee moet houden is het creëren van een logische indeling. Wat betekent dit precies? Dat je brief niet alleen helder moet zijn, maar ook eenvoudig gescand moet kunnen worden en overzichtelijke moet zijn. Een voorbeeld van een ideale indeling voor een sollicitatiebrief is alvast het volgende:

  • De naam en het adres van je werkgever;
  • Jouw woonplaats en de datum waarop de brief is opgesteld;
  • De onderwerpregel;
  • De aanhef;
  • Het centrale gedeelte van de sollicitatiebrief (inleiding, motivatie & slotzin);
  • De afsluiting en ondertekening;

Het wordt bij het opstellen van je sollicitatiebrief aangeraden om deze niet langer te maken dan één A4-document. Bovendien spreekt het voor zich dat je in de bijlage ook altijd nog je CV zal willen stoppen. Eventueel kan je er voor kiezen om dit ook te vermelden op je sollicitatiebrief zelf.

2.) Kies voor een persoonlijke benadering van je contactpersoon

In het merendeel van de gevallen kiezen mensen er voor om hun sollicitatiebrief te openen met de aanspreektitel “Geachte Heer” of “Geachte Mevrouw”. Dit lijkt in eerste instantie misschien passend te zijn, maar eigenlijk is het dat niet. Waarom niet? Zeer eenvoudig. De kans is namelijk groot dat je als sollicitant over een bepaalde contactpersoon beschikt binnen de onderneming waarin je gaat solliciteren. Op het ogenblik dat je de persoon dan niet bij naam noemt spreekt het voor zich dat dit behoorlijk onpersoonlijk en dus ook onrespectvol kan overkomen. Veel beter is dan ook om in eerste instantie op je sollicitatiebrief zoiets te plaatsen als: “T.A.V. Mevrouw De Wit” wanneer je contact hebt gehad met een mevrouw De Wit. Zorg er wel voor dat je geen fouten maakt in de naam van je contactpersoon. Het is onnodig om te zeggen dat ook dat niet bepaald professioneel is…

3.) Maak geen gebruik van een standaard sollicitatiebrief

Het opstellen van een sollicitatiebrief is behoorlijk veel werk. In het bijzonder wanneer je van plan bent om te solliciteren voor meerdere functies bij verschillende bedrijven is de kans ongelofelijk groot dat je het idee krijgt om gebruik te gaan maken van een standaard sollicitatiebrief. In de praktijk is het evenwel zo dat dit nooit een goed idee is. Veel interessanter is het dan ook om steeds een brief op te stellen op maat van de functie waarvoor je gaat solliciteren. Om dit te kunnen doen is het altijd van belang om eerst even grondig de vacaturetekst door te nemen. Ook een blik werpen op de website van het bedrijf kan wonderen doen. Op deze manier kom je er namelijk meteen achter wat het profiel is waar de werkgever naar op zoek is.

4.) Een sollicitatiebrief is geen CV

Een eveneens vaak voorkomende fout heeft betrekking tot het feit dat mensen vaak hun sollicitatiebrief op die manier opstellen dat als het ware een herhaling van het CV wordt. Dat is niet de bedoeling. Beide documenten moeten in principe los van elkaar functioneren. Hou er bovendien rekening mee dat ook voor het CV geldt dat je ze best kan afstemmen op de functie in kwestie waarvoor je gaat solliciteren. Een standaard CV gebruiken voor elke sollicitatie is niet interessant omdat je, afhankelijk van de sollicitatie in kwestie, wellicht andere opleidingen en kwaliteiten zal willen benadrukken. Hou er in ieder geval rekening mee dat je sollicitatiebrief geen exacte kopie is van je CV.

5.) Zorg voor een enthousiaste en positieve schrijfstijl

Over de vereiste kwaliteiten en kennis beschikken om een bepaalde baan te kunnen krijgen is vandaag de dag in veel gevallen niet voldoende, in tegendeel. Het is omwille van deze reden dan ook altijd van belang om duidelijk te maken dat je de functie in kwestie echt wil en dat je er zeer gemotiveerd voor bent. Een enthousiaste en positieve schrijfstijl is dan ook uitermate belangrijk om er voor te zorgen dat je, je potentiële werkgever weet te overtuigen. Bovendien is het ook altijd goed om iets te vertellen over hetgeen het bedrijf zo aantrekkelijk maakt voor jou. Al deze verschillende kleine details kunnen uiteindelijk het verschil maken en kunnen er dus voor zorgen dat je slaagkansen op het verkrijgen van de functie (veel) groter worden.